Wanneer je wagenpark veel bij klanten in (binnen)steden moet zijn, dan komen situaties met een dode hoek regelmatig voor. Bij rotondes, kruispunten en zijstraten stellen medeweggebruikers zich makkelijk op in deze dode hoek waar bestuurders van vrachtwagens of bestelauto’s geen zicht op hebben. Of er liggen obstakels op de plaatsen waar je voertuigen moeten parkeren om klanten te beleveren. Hoe voorkom je ongelukken met fietsers of schades aan het wagenpark door obstakels? We vertellen je er in dit kennisartikel graag meer over.
De dode hoek: hoe zit het ook alweer?
Dode hoeken zijn de gebieden rondom een vrachtwagen of bestelauto waar de bestuurder geen zicht heeft op (kwetsbare) medeweggebruikers, zoals fietsers en voetgangers. Omdat elk voertuig een andere vorm heeft, zien de dode hoeken er nooit precies hetzelfde uit.
Hoe zit het ook alweer met de dode hoek? Rechts naast de vrachtwagen of bestelauto zit de bekendste, maar er zijn meer gebieden waar een dode hoek zit.Â
Voor het voertuig: Omdat de bestuurder hoger boven de weg zit, belemmert de voorkant van het voertuig het zicht direct vóór het voertuig. Dit is gevaarlijk wanneer je wegrijdt bij een kruispunt.
Rechtsvoor het voertuig: Dit gebied ligt niet heel erg voor de hand, maar het is wel degelijk een dode hoek. De A-stijl veroorzaakt deze blinde vlek. Wanneer een voertuig rechtsaf slaat, is dit gevaarlijk.
Rechts naast het voertuig: De bekendste dode hoek zit rechts van het voertuig.
Rechtsachter het voertuig: Ondanks de spiegel die aan de rechterzijde van het voertuig zit, is daar een groot gebied waar de bestuurder geen overzicht heeft. Ook hier zit het gevaar bij het afslaan naar rechts.
Achter het voertuig: Omdat vrachtwagens en veel bestelauto’s een dichte achterkant hebben, zit daar een langgerekt gebied waar bestuurders geen zicht hebben. Vooral bij het achteruitrijden is dat gevaarlijk.Â
Wanneer een vrachtwagenchauffeur een rotonde nadert of rechtsaf moet slaan, kan het voertuig in de dode hoek onzichtbaar zijn voor de bestuurder. Dit kan leiden tot botsingen en ernstige ongevallen met kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. Volgens onderzoek van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) overlijden er jaarlijks zo’n 10 personen als gevolg van een ongeval waarbij de dode hoek een rol speelt.
Waar vinden dodehoekongevallen plaats?
Ongevallen waarin de dode hoek een rol speelt, komen vooral voor wanneer bestuurders van vrachtwagens en bestelauto’s van richting veranderen of moeten manoeuvreren. En dat gebeurt regelmatig binnen de bebouwde kom. In het algemeen komt bij de volgende drie situaties de dode hoek om de hoek kijken.
Welke regelgeving is er omtrent de dode hoek?
De dode hoek is al jaren de oorzaak van ongevallen en verkeersslachtoffers, ondanks de regelgeving om het zicht rondom vrachtwagens te verbeteren. Uit het onderzoek dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed bleek dat er tussen 2008 en 2016 ongeveer tien doden per jaar vielen als gevolg van een dodehoekongeval.
In de afgelopen jaren is er daarom ook regelgeving vanuit de Europese Unie van kracht gegaan om beter zicht in de dode hoek te verbeteren en verkeersslachtoffers terug te dringen.
In Duitsland is per 1 juli 2020 een actieve dode hoek assistent verplicht voor nieuwe LZV’s.
Transporteurs met voertuigen vanaf 12 ton die actief zijn in Groot London moeten vanaf 2021 voldoen aan nieuwe richtlijnen voor de Direct Vision Standard (DVS).
Vanaf 1 juli 2022 is een actieve dode hoek assistent verplicht voor alle LZV’s die in Duitsland rijden. Dit is een slimme camera waarbij de bestuurder hoor- en zichtbare waarschuwingen krijgt als een medeweg- gebruiker zich in de dode hoek begeeft.
In de komende jaren zal er ook nieuwe regelgeving komen. Vanaf juli 2024 gaat de General Safety Regulation (GSR) in, waarbij het doel is om het verkeersdoden in 2050 terug te dringen naar 0. Daarbij is het van belang om kwetsbare weggebruikers te beschermen door het gebruik van slimme hulpsystemen, zoals een 360 graden camerasysteem.
Welke gevolgen heeft een dodehoekongeval?
Bij een ongeluk waarbij de dode hoek een rol speelt, onderscheiden we emotionele en economische gevolgen. Bij emotionele gevolgen zijn verschillende betrokkenen die negatieve gevolgen ervaren na een dodehoekongeval. Natuurlijk zijn dat de direct betrokkenen. Maar ook mensen die niet direct betrokken zijn bij het ongeluk zelf, kunnen stress of negatieve gevoelens ervaren.
Slachtoffer
Het slachtoffer kampt vaak nog jaren met de gevolgen van het ongeval. Ook kan hij of zij met een lange revalidatie te maken kunnen hebben en gedeeltelijke of volledige arbeidsongeschiktheid.
Chauffeur
Ook al is chauffeur altijd zo voorzichtig wanneer het gaat over de dode hoek, als een ongeluk dan toch gebeurt is hij of zij ook slachtoffer. De chauffeur krijgt vaak te maken met een trauma en (langdurige) arbeidsongeschiktheid.
Nabestaanden en/of naasten
Als het om een dodelijk ongeluk gaat, krijgen nabestaanden te maken met het plotselinge verlies van een dierbare. Is het slachtoffer (zwaar)gewond, dan heeft dat vaak een grote impact op het leven en toekomstperspectief van hun naasten.
Organisatie
Alhoewel de directeur niet direct betrokken was bij het ongeval, toch kan hij of zij veel stress en negativiteit ervaren. De ondernemer voelt zich medeverantwoordelijk voor het ongeval en krijgt te maken met negatieve gevolgen.
Daarnaast gaat een dodehoekongeval ook gepaard met economische schade, die altijd voor rekening komt van de transportonderneming. Gemiddeld kost een schade zo’n 2.600 euro. Hierin zitten de kosten van stilstand en reparatie van het voertuig, het eigen risico van de verzekering en de kosten voor de te late levering en/of vernietiging van de goederen.
Verminder de kans op een dode hoek ongeval met de OmniVue 360 HD
Er zijn gelukkig oplossingen die de dode hoek in beeld brengen. Diverse camerasystemen bieden een goede blik in de dode hoek. Dat kan beginnen met een enkele camera rechts of achter het voertuig die de rechterkant van de cabine of de achterkant in beeld brengen tot 360 camerasystemen die de hele omgeving in beeld brengen.
De OmniVue 360 HD is een camerasysteem voor onder andere vrachtwagens, bestelauto’s, reinigingmachines en bouwmachines. Doordat het systeem een compleet zicht geeft rondom het voertuig, zijn er geen dode hoeken meer. Hierdoor ziet de bestuurder alle medeweggebruikers die zich rondom het voertuig bevinden. Ook komen obstakels in beeld bij het inparkeren en manoeuvreren in smalle straten. Met de OmniVue 360 HD kan de bestuurder anticiperen op elke situatie.
Door de high definition (HD) beeldkwaliteit van de camera’s en de monitor, komt de omgeving van het voertuig haarscherp in beeld bij de bestuurder. Daarmee heeft hij of zij een scherp zicht in de dode hoek. De OmniVue360 HD levert een belangrijke rol in het verbeteren van de veiligheid van je wagenpark. Zowel voor bestuurders als voor andere weggebruikers.
Rietveld geeft advies op maat
Wil je een start maken met een veilige werkomgeving voor jou of die van je collega’s? We vertellen graag en vrijblijvend welke mogelijkheden er zijn voor jouw organisatie en hoe het OmniVue 360 HD systeem daar in past. Wil je liever eerst zien hoe een 360 graden camerasysteem werkt? We komen graag langs met onze demowagen. Met ruim 25 jaar ervaring in voertuigveiligheid hebben we de beste oplossing voor jouw organisatie.