LZV wetgeving Duitsland vanaf 1 juli
Vanaf 1 juli 2022 moet een LZV-voertuig uitgerust zijn met een Dodehoekhulpsysteem om legaal te rijden in Duitsland. In Nederland geregistreerde LZV-voertuigen moeten voor grensoverschrijdend vervoer voldoen aan de Duitse eisen. Vervoerders kunnen een flinke boete incasseren bij overtreding.
Abbiegeassistent bewaakt de dode hoek
Het hulpsysteem dat ook wel bekend staat als een Abbiegeassistent bewaakt de dode hoek naast de LZV-truck en waarschuwt de chauffeur bij het afslaan als er iets in deze hoek bevind. Wanneer de snelheid van het voertuig onder de 50 kilometer per uur komt, wordt het systeem automatisch ingeschakeld.
Hoe werkt het?
Het dodehoek systeem waarschuwt de bestuurder wanneer er iets in zijn of haar dode hoek bevindt, het systeem maakt hierin zelf onderscheid tussen bewegende en statische objecten.
Rietveld installeert voor jou gecertificeerde systemen
De dodehoekhulpsystemen moeten voldoen aan strenge eisen en een uitgebreide blind spot detection zone, in totaal zijn er maar weinig gecertificeerde aanbieders in Nederland. Ons systeem van Orlaco is ABE gecertificeerd door de Kraftfahrt-Bundesamt.
Met ruim 25 jaar ervaring in het installeren van automotive systemen kun je ervan op aan dat Rietveld voor jou gegarandeerd een correcte installatie verzorgt. Ons oog voor detail zorgt ervoor dat je zorgeloos op pad kan met het nieuwe systeem.
LZV-Convenant met Duitsland
Nu er bekend is dat Nederland en Duitsland een convenant hebben getekend om grensoverschrijdend verkeer mogelijk te maken is het gebruik van een LZV aantrekkelijker geworden. Een LZV mag in Nederland 60 ton wegen en in Duitsland 40 ton. Het brandstofverbruik stijgt vrijwel niet bij het gebruik van een LZV, waardoor er tot wel 30% aan brandstofkosten kan worden bespaard met een LZV. Lees hier meer over de LZV-wetgeving in Duitsland.
Rietveld helpt jou
Maak een afspraak met onze productspecialist en laat je uitgebreid informeren over de mogelijkheden.